کد خبر: 1329574
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۴ - ۰۰:۴۰
به دنبال بی‌توجهی به کیفی‌سازی و خداحافظی بازار با خودرو‌های زیر ۵۰۰ میلیون تومان یک نماینده مجلس خواستار شد
فراخوان نظارتی برای مقابله با نابسامانی خودروسازان علی‌آبادی با بیان اینکه ما تذکر‌های بسیاری پیرامون وضعیت بازار خودرو به مسئولان مربوطه داده‌ایم، اما تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است، ادامه داد: خرید خودرو برای جوانان به رؤیای دست‌نیافتنی تبدیل شده و این یک طنز تلخ است. 
حسام کمالی

جوان آنلاین: در حالی که در ماه‌های اخیر قیمت کارخانه‌ای بسیاری از خودرو‌های داخلی افزایش داشته، بازار آزاد نیز با رشد مداوم قیمت‌ها مواجه شده است، به طوری که اکنون یافتن خودروی صفر کیلومتر زیر ۵۰۰ میلیون تومان تقریباً ناممکن شده است. این گرانی‌ها در کنار تداوم بی‌توجهی خودروسازان به بهبود کیفیت و خدمات پس از فروش به رغم حمایت‌های دولتی انتقاد برخی نمایندگان مجلس را به همراه داشته است. 

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس با انتقاد از بی‌توجهی خودروسازان به ارتقای کیفیت محصولات‌شان که جان مردم را به خطر انداخته است، گفت: قیمت خودرو‌ها به گونه‌ای گران شده است که یک جوان با درآمد فعلی برای خرید خودرو با نرخ کنونی باید حدود ۱۰ سال کار و پس‌انداز کند. 

روح‌الله لک علی‌آبادی در گفت‌و‌گو با خانه ملت، در انتقاد به تداوم نابسامانی بازار خودرو در کشور گفت: کیفیت و کمیت خودرو‌هایی که در کشور وجود دارد در اختیار شرکت‌های سایپا و ایران خودروست که متأسفانه از استاندارد‌های بین‌المللی فاصله زیادی دارد کما اینکه سالانه ۲۰ هزار نفر در اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند که بخش اعظمی از آن ناشی از کیفیت پایین خودروهاست، همچنین سطح آلودگی هوا که جان مردم را به خطر انداخته است به این موضوع برمی‌گردد. 

۱۰ سال پس‌انداز برای خرید یک خودروی معمولی!

علی‌آبادی با بیان اینکه ما تذکر‌های بسیاری پیرامون وضعیت بازار خودرو به مسئولان مربوطه داده‌ایم، اما تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است، ادامه داد: خرید خودرو برای جوانان به رؤیای دست‌نیافتنی تبدیل شده و این یک طنز تلخ است. 

وی تصریح کرد: گاه تولیدات خودروسازان به حدی زیاد است که انبارهایشان ظرفیت نگهداری از آنها را ندارد، اما از تحویل خودرو به متقاضیان خودداری می‌کنند. 

لک علی‌آبادی بیان کرد: هم‌اکنون نیاز است نظارت دقیقی بر روند فعالیت خودروسازان انجام گیرد و لازم است مجلس، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان عدالت اداری و سایر نهاد‌های نظارتی به این حوزه ورود کنند تا بتوانیم روزنه امیدی برای جوانان جهت تأمین خودرو ایجاد کنیم. وی با تأکید بر اینکه خودروسازان باید بدانند تولیدات‌شان به جای تأمین رفاه به دلیل کیفیت پایین و آلایندگی جان مردم را به خطر انداخته است، بیان کرد: واردات خودرو‌های کم مصرف با قیمت مناسب از جمله اقداماتی است که می‌تواند به تنظیم بازار خودرو منتهی شود، ضمن اینکه به کاهش آلودگی به مصرف سوخت نیز منجر خواهد شد. 

نبود رقابت چالش اصلی خودروسازی

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم یادآور شد: اگر شرکت‌های خودروسازی احساس کنند یک رقیب جدی در بازار دارند به جای اینکه با تغییر آینه، چراغ و داشبورد ادعا کنند خودرو‌هایی با طراحی جدید تولید کرده‌اند مطابق با استاندارد‌های جهانی در جهت ارتقای کیفیت محصولات‌شان اقدام خواهند کرد. 

لک علی‌آبادی تأکید کرد: قطعاً تولید خودرو‌های با کیفیت برای کشوری که موشک‌های نقطه‌زن تولید می‌کند و جوانان و نخبگانش قله‌های علمی در رشته‌های مختلف را در سطح بین‌المللی فتح کرده‌اند، اقدام پیچیده‌ای نیست، بنابراین اگر طراحی خودرو را به نخبگان بسپاریم می‌توانیم خودرو‌هایی قابل رقابت در بازار جهانی تولید کنیم. 

ساماندهی خودروسازی از مسیر بهبود اقتصاد کلان کشور می‌گذرد

بهنام رضوانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اما معتقد است مهم‌ترین راهکار ساماندهی خودروسازی از مسیر بهبود اقتصاد کلان کشور می‌گذرد. 

وی با بیان اینکه خودروسازان مواد اولیه مورد نیاز خود را از بورس یا بازار آزاد تهیه می‌کنند و هزینه‌های جاری آنها از نظر تأمین سوخت و پرداخت دستمزد کارکنان نیز افزایش یافته است تأکید کرد: کنترل بازار خودرو بدون کنترل قیمت سایر کالا‌ها امکانپذیر نیست. 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: قیمت‌های دستوری جواب نمی‌دهد اگر خودروسازی‌ها خصوصی‌سازی می‌شوند باید اجازه داده شود اختیار تعیین قیمت خودرو را داشته باشند، ضمن اینکه بازار هم قیمت‌ها را تنظیم می‌کند. در این شرایط هم تولیدات خودروسازی‌ها افزایش پیدا می‌کند و هم کیفیت محصولات‌شان را ارتقا می‌دهند، اما قیمت‌های دستوری برای آنها مقرون به صرفه نیست، چراکه قیمت مواد اولیه افزایش پیدا کرده و باعث زیان انباشته خودروسازی‌ها شده است کما اینکه سایپا و ایران خودرو ۳۰۰ همت زیان انباشته دارند. این نماینده مردم در مجلس دوازدهم یادآور شد: وقتی سایر صنایع نسبت به افزایش قیمت محصولات‌شان اقدام می‌کنند قطعاً روی صنعت خودرو نیز اثرگذار خواهد بود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: قیمت‌گذاری دستوری باید از بالای سر خودروسازان برداشته شود و اجازه دهیم بازار قیمت‌های خودرو را متناسب با عرضه و تقاضا تنظیم کند تا هم خودروسازان بتوانند سطح تولیدات‌شان را افزایش دهند و هم متقاضیان به موقع خودرو‌های مورد نظرشان را تحویل بگیرند و مسئولان مربوطه نیز تنها بر این روند نظارت و از گرانفروشی خودرو جلوگیری کنند. 

آخرین وضعیت بازار خودرو

بر اساس گزارش‌ها، افزایش قیمت محصولات خودروسازان باعث شده است خودرو‌های موجود در بازار آزاد نیز با رشد قیمتی مواجه شوند. این در حالی است که قدرت خرید مشتریان همچنان پایین است و بسیاری از خریداران به انتظار کاهش قیمت یا ارائه تسهیلات خرید باقی مانده‌اند. کارشناسان معتقدند ادامه این روند می‌تواند فاصله بین قیمت کارخانه و بازار آزاد را بیشتر و رکود در معاملات را تشدید کند. به گفته آنها تا زمانی که سیاست‌های تنظیم بازار و عرضه خودرو به شکل مناسب اعمال نشود، احتمال کاهش محسوس قیمت‌ها و بهبود معاملات بازار بسیار محدود خواهد بود. فعالان بازار خودرو می‌گویند بسیاری از خریداران با مشاهده روند افزایشی قیمت‌ها و نبود گزینه‌های اقتصادی، خرید را به تعویق انداخته‌اند و همین موضوع بازار را در وضعیتی از رکود عمیق قرار داده است. به گفته نمایشگاه‌داران، «پرس‌وجو هست، اما خرید واقعی نه». در حال حاضر تغییر قیمت‌ها به‌طور مستقیم باعث شده است کف قیمتی بازار نیز بالا بیاید و عملاً خودرو‌های اقتصادی از محدوده زیر ۵۰۰ میلیون تومان خارج شوند. خودرو‌هایی که سال گذشته در بازه ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون عرضه می‌شدند، اکنون فاصله زیادی با این اعداد دارند. نابسامانی بازار خودرو حاصل ترکیب بی‌رقابتی شدید، نوسانات اقتصاد کلان و ضعف نظارت مؤثر است. واردات هدفمند خودرو‌های اقتصادی می‌تواند انحصار را بشکند و خودروسازان را به ارتقای کیفیت وادار کند، اما بدون ثبات اقتصادی و کنترل تورم، امکان کاهش قیمت یا افزایش قدرت خرید مردم وجود نخواهد داشت. در کنار این موارد، اجرای سختگیرانه استاندارد‌های ایمنی و ورود فعال نهاد‌های نظارتی برای جلوگیری از رانت، گرانفروشی و پنهانکاری خودروسازان ضروری است. تنها با هم‌افزایی این سه مسیر رقابت، ثبات و نظارت می‌توان به اصلاح واقعی صنعت خودرو و بازگشت دسترسی مردم به خودرو‌های باکیفیت و با قیمت منطقی امید داشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
captcha
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار